Opnieuw sterke stijging luchtverontreiniging Genk-Zuid

In Genk Zuid is er opnieuw een sterke stijging van de luchtverontreiniging: een verdubbeling van Chroom 6 concentraties in vergelijking met drie jaar geleden. En Nikkelwaarden die boven de maximumnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie uitstijgen. Dat blijkt uit de laatste metingen, besproken op de stuurgroep ‘Genk-Zuid’.

“Veel wetenschappers vergelijken Chroom 6 met asbest”, vertelt Gaby Colebunders, volksvertegenwoordiger van de PVDA. “Hiermee bedoelen ze dat er géén veilige norm bestaat. Elke blootstelling aan Chroom 6 is er één te veel. Een verdubbeling van Chroom 6 concentraties betekent dus dat de gezondheidsschade exponentieel toeneemt.”

“De stuurgroep Genk-Zuid stuurt al vijf jaar een bericht uit dat er te hoge waarden zijn voor Chroom en Nikkel en dat die schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar in elk rapport wordt de impact op de gezondheid van de mensen eigenlijk geminimaliseerd”, vervolgt dr. Harrie Dewitte. “Al sedert 2003 weten we dat Genk de hoogste waarden heeft van dioxines van Vlaanderen. Sedert 2007 kunnen we ook onomstootbaar vaststellen dat de dioxines afkomstig zijn van het schrootverwerkend bedrijf Stelimet. Nu is er nog een bedrijf bijgekomen uit Zutendaal. Waarom verplichten we die schredderbedrijven niet om met een afgesloten loods te werken?”

“De informatie die wij krijgen is steeds onvolledig”, alsnog Colebunders. “Omdat je zeswaardig chroom kan vergelijken met asbest hebben we niet alleen de gemiddelden maar ook de dagpiekwaarden nodig. Maar die waarden ontbreken in de voorstelling van de resultaten. Wij vragen transparantie en volledig inzicht in het Vitorapport zonder weglating van de resultaten. Bovendien willen wij ook een onderzoek naar de concentratie van dioxines in de eieren van scharrelkippen in de brede zone rond Genk-Zuid”, besluit Colebunders.