PVDA Tongeren schenkt 1000 zorgverleners pralines en vraagt 10% opslag

Duizend zorgverleners krijgen een doosje pralines cadeau van PVDA-Tongeren-Borgloon. Daarmee willen de leden van de PVDA hen een hart onder de riem te steken in deze zware vierde coronagolf. Het blijft niet bij chocolade. Overal in de zorg wordt alarm geslagen. Daarom komt de PVDA met noodzakelijke voorstellen om een systeem te redden dat aan het instorten is. "We moeten de lonen in de ziekenhuizen met tien procent verhogen en erkennen dat het om een zwaar beroep gaat. En dat moet nu gebeuren. Alleen zo kunnen we de sector herwaarderen en het nodige extra personeel aantrekken", zegt Peter Vandevelde, voorzitter van PVDA-Tongeren-Borgloon

“In november organiseerden we een gezellige spaghetti-avond in Tongeren. We hadden 800 euro opbrengst en we besloten meteen om een solidariteitsactie voor de zorg op poten te zetten. Ze doen een zwaar en essentieel werk en moeten daarvoor gewaardeerd worden”, vertelt Peter Vandevelde.

“We zijn ook als burgers heel bezorgd over de toekomst van de zorgsector. De alarmsignalen stapelen zich op”, schuift de voorzitter van PVDA-Tongeren-Borgloon naar voor. Een op de vier verpleegkundigen overweegt de sector te verlaten. Dat geldt ook voor één op de drie huisartsen. Veel bedden zijn gesloten wegens gebrek aan personeel om de patiënten te verzorgen. Veel functies blijven openstaan, ziekenhuizen raken niet aan het nodige personeel.

"Wie zal er voor de patiënten zorgen als gezondheidswerkers de sector massaal verlaten?", waarschuwt Peter Vandevelde. Gezondheidswerkers herwaarderen en hen vooruitzichten geven moet een prioriteit zijn. De gezondheid van de zorgmedewerkers en van ons allemaal staat op het spel. Daarom vraagt de PVDA een onmiddellijke herfinanciering om het brutoloon van alle personeelsleden van de zorg te verhogen met tien procent; dubbele loon voor weekend- en nachtdiensten; erkenning als zwaar beroep met recht op rust vanaf 60 jaar; en een onmiddellijke verdubbeling van het budget om extra personeel aan te werven.