PVDA organiseert pop-up cinema in leegstaande TT-wijk - Hasselt

Uit een grondige telling van PVDA Hasselt blijkt dat bijna 200 handelspanden leegstaan in het centrum. Tegelijkertijd komt er meer dan 25.000 m² aan winkelpanden bij in en rond Hasselt. “Wij vragen een bouwstop van nieuwe winkelpanden tot de leegstand écht is aangepakt. Dat kan met een deftige en eerlijke leegstandtaks en met een sociale of culturele herbestemming voor een aantal leegstaande gebouwen. Waarom terug geen kleine cinema in de TT-wijk, waar meer alternatieve films een plaats krijgen? Om te tonen dat het kan én volk trekt, organiseren wij op zaterdagavond 12 januari alvast een filmvertoning in die wijk”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Kim De Witte.

Bij een telling van de hele binnenstad begin december tekende de PVDA 196 leegstaande handelspanden[1] op, op een totaal van 1.031 panden. Dat is bijna 1 op 5. Daarbij telden we dan nog niet de leegstand boven winkels of de vele leegstaande openbare gebouwen zoals het oude politiegebouw, het gebouw van de technische dienst in de Dr. Willemsstraat, de politierechtbank, enzovoort.

“Het is onbegrijpelijk, zegt De Witte, dat bij zoveel leegstand in de binnenstad er nog zoveel extra winkelruimte bijgebouwd wordt in en net naast het centrum. Het gaat hier om meer dan 25.000 m² nieuwe handelsruimte die erbij komen: Quartier Blue, Books, RTT, Oud Gerechtsgebouw. Alleen al in de Quartier Blue komt 22.500 m² commerciële ruimte bij, op een boogscheut van het centrum. Tel daarbij de vele leegstand die er is op de Albert Heijn-site, aan het station, tussen de baanwinkels lang de Genkersteenweg.”

“Wij vragen een doortastende aanpak van de leegstand. Wij willen een gezellige stad, waar het fijn shoppen, werken, wonen én leven is”, alsnog De Witte. “Waarom geen bouwstop voor nieuwe winkelpanden in en net rond het centrum zolang de leegstand niet is weggewerkt? Bij nieuwbouwprojecten moeten projectontwikkelaars verplicht worden meer te investeren in betaalbare woningen en in groene ruimte. Bij de Quartier Blue werd initieel 15 procent aan betaalbare woningen voorzien, die daarna zijn komen te vervallen.”

Tot tweede vraagt de PVDA een betere inventaris van de leegstand. Meteen na zijn aanstelling zei de Hasseltse centrummanager, Christiaan Kastrop, dat hij het probleem van de leegstand met twee handen ging vastpakken. We zijn nu bijna één jaar later. Wat is er ondertussen juist gebeurd? De inkomsten per inwoner uit de leegstandtaks in Hasselt liggen vier tot vijf keer lager dan in Mechelen en Leuven. Bovendien is de taks nu zeer onrechtvaardig. Vandaag betalen kleine winkels van 150 m² jaarlijks 2.800 euro leegstandstaks. Voor een winkel van 1.000 m² betaal je ook 2.800 euro. Wij vragen een belastingreglement zoals in Mechelen waar je per vierkante meter betaalt: een grote winkel van 1.000 m² betaalt er jaarlijks 2x1.000x27,04 euro/m². Dan kom je op 54.080 euro. Zo’n serieuze taks maakt grote vastgoedspeculatie veel moeilijker”, vervolgt De Witte.

“Tot slot kunnen ook cultuur, sport, ontmoetingsplaatsen voor jongeren, kleinschalige horeca een plaats krijgen in leegstaande panden. Waarom geen nieuwe cinema in de TT-wijk openen? De TT-wijk staat voor een vierde leeg, na het vertrek van MediaMarkt. Zo maak je de stad weer levend, ook ’s avonds na sluitingstijd van de winkels. Je geeft de kleine horecazaken een ‘boost’ en extra zuurstof”, besluit De Witte.

Praktisch: zaterdag 12 januari, filmvertoning vanaf 17u30 in de Galerij van de TT-wijk, naast De Post, tegenover bakkerij Vangrootloon.

[1] 18 grote (+ 450m²), 72 middelgrote en 106 kleine handelspanden. Ca 5 pop-up’s.