PVDA Lommel verzamelt tweedehands laptops voor thuisonderwijs

Vrijdag heropenden een deel van de scholen. Maar de meeste leerlingen zullen tot het einde van het schooljaar thuis afstandsonderwijs blijven volgen. "Heel wat leerlingen uit kansarme gezinnen zitten nog steeds thuis zonder eigen laptop. Zij hebben moeite de online lessen te volgen. Om hen te ondersteunen, besloten we zelf op zoek te gaan naar laptops. We lanceerden een oproep op Facebook om ongebruikte laptops te schenken. Op korte tijd verzamelden we zo al tien laptops voor leerlingen die het nodig hebben", vertelt Sooi Van Limbergen, PVDA-gemeenteraadslid in Lommel.

Heel wat scholen hebben nog een tekort aan laptops voor kansarme leerlingen. Bij de scholen liepen bijna 20.000 aanvragen binnen. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) voorzag al zo’n 10.000 tweedehandslaptops die erg lang op zich lieten wachten. "De pre-teaching is al sinds 20 april bezig maar nog steeds zitten zo’n 10.000 leerlingen zonder laptop thuis. Met deze actie willen we dit probleem onder de aandacht brengen. We vragen dat de minister ervoor zorgt dat elke leerling die thuis onderwijs moet volgen, zo snel mogelijk over een laptop beschikt. Ook de leerlingen die thuis een laptop moeten delen met ouders, broers en zussen. Desnoods koopt Weyts nieuwe laptops aan zodat dit probleem zo snel mogelijk is opgelost”, stelt Sooi Van Limbergen voor.

Om zelf een steentje bij te dragen, lanceerde de PVDA van Lommel een oproep op Facebook om laptops in te zamelen. "Op enkele dagen tijd verzamelden we zo al vijf laptops. Indien iemand een computer wil schenken, halen onze vrijwilligers de computer op en geven hem een make-over zodat de leerlingen er meteen mee aan de slag kunnen”, aldus Sooi Van Limbergen. “Wij doen via deze weg een warme oproep aan iedereen die een laptop of desktop wil schenken. Dit is het moment om je computer een nuttig tweede leven te geven". Ook computeronderdelen (scherm, toetsenbord, muis,…) zijn welkom. Geef een seintje via limburg@pvda.be.