PVDA beplakt Truiense bushokjes uit protest tegen het schrappen van haltes

Aan de vooravond van de staking bij De Lijn tegen de geplande privatisering, voert de PVDA in Sint-Truiden en Tongeren actie tegen het schrappen van bushaltes. “Om de reizigers te informeren, beplakken we een twintigtal Truiense en Tongerse haltes die in het nieuwe Limburgse vervoersplan geschrapt zullen worden”, zegt Sabrina Onate y Martinez, voorzitter van PVDA Tongeren. “Wij verdedigen ieders recht op mobiliteit. Dat recht wordt hoe langer hoe meer afgebouwd. Om het file- en milieuprobleem aan te pakken, hebben we nochtans meer en niet minder openbaar vervoer nodig.”

Het nieuwe Limburgs vervoersplan wordt definitief afgeklopt eind oktober en treedt in werking in december 2021. Eerder maakte de PVDA al bekend dat maar liefst één op vier haltes in onze provincie zal verdwijnen. Het kernnet en aanvullend net wordt dan aangevuld met ‘vervoer op maat’, dat ingevuld kan worden door private spelers.

“Het jarenlange besparingsbeleid wordt nu wel heel duidelijk. Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs ‘niet-rendabele lijnen’ wonen, zien hun haltes verdwijnen. Ze zullen zelf maar moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken. Met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen?”, vraagt Maxime Pirard, voorzitter van PVDA Sint-Truiden zich af.

Voor de Truienaar gaat dit concrete gevolgen hebben, alsnog Pirard: “Wij beplakten onder meer de haltes Bevingen-Centrum en Melveren-Terbiest met pamfletjes om de reiziger te informeren. Iemand die in het centrum van Bevingen woont zal nu bijna 10 minuten moeten wandelen om een bus te nemen in plaats van 3 minuten. Mensen die minder mobiel zijn en nog verder van een halte wonen, zullen duurdere alternatieven moeten zoeken om zich te verplaatsen. Heel jammer dat de Truiense meerderheid zo'n nadelig plan voor onze stad en provincie heeft goedgekeurd. Wij blijven de beslissing aanvechten bij de Vlaamse Regering en directie van De Lijn."

“Voor Tongeren zullen er al minstens 36 bushaltes verdwijnen oa. Halte Groenstraat, Zavelberg, Rijkswacht …. Zuid-Limburg is sowieso al slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat wordt alleen maar erger met dit plan”, vervolgt Onate y Martinez. “Het zijn vaak de meest kwetsbare mensen in onze samenleving die gebruik maken van de bus. Denk maar aan gepensioneerden en mensen die zich geen of maar één auto kunnen veroorloven, maar ook scholieren zullen de dupe worden. Nochtans is mobiliteit een recht. Wordt het binnenkort een privilege?”

De chauffeurs van De Lijn staken vandaag tegen de geplande privatisering van De Lijn die nu al gaande is in het leerlingenvervoer en belbuscentrales. “Al jarenlang wordt miljoenen bespaard op De Lijn. Het gevolg is minder aanbod, duurdere tickets en onveilige bussen die met ducttape aan elkaar hangen. Met de PVDA eisen wij meer en beter openbaar vervoer in plaats van nog slechtere service. Dat is beter voor het fileprobleem, onze portemonnee, onze mobiliteit én voor het klimaat”, besluit Sabrina Onate y Martinez.