Skip to content

Arbeidsduurvermindering in plaats van naakte ontslagen bij Punch

Arbeidsduurvermindering in plaats van naakte ontslagen bij Punch

Bij Punch Powertrain zouden 188 jobs verdwijnen. Dat terwijl het bedrijf de vorige twee jaar méér dan 150 miljoen euro nettowinst maakte en een groot contract heeft met de Franse autobouwer PSA over twee jaar. “Er kunnen toch manieren gevonden worden, zoals arbeidsduurvermindering en tijdelijke werkloosheid, om deze periode van twee jaar te overbruggen zonder één derde van de arbeiders te ontslaan”, reageert Kim De Witte, volksvertegenwoordiger van de PVDA.

“Als je de jaarrekeningen van Punch Powertrain bekijkt, dan is het bedrijf kerngezond”, aldus De Witte. “Het maakte vorig jaar nog 66,7 miljoen euro nettowinst en het jaar ervoor 114,6 miljoen euro. Het heeft bovendien reserves van meer dan 275 miljoen euro en een eigen vermogen van 334 miljoen. Met die cijfers een collectief ontslag aankondigen is straffe toebak.”

De onrust bij Punch is te wijten aan twee redenen: de situatie waarin de nieuwe eigenaar van het bedrijf – de groep YinYi – zich bevindt en de evolutie op de Chinese automarkt. YinYi, een Chinese vastgoedmakelaar, verwierf 100 procent van de aandelen van Punch in 2016. De Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen (GIMV) bezaten de meerderheid van de aandelen. Ze verkochten hun deel met een duizelingwekkende winstmarge. De LRM had 7 miljoen euro geïnvesteerd in Punch in 2009 en realiseerde daarop een meerwaarde van 229 miljoen in 2016.

“Maar de groep YinYi zit vandaag in slechte papieren”, zegt Kim De Witte. “De vastgoedmakelaar is zwaar beginnen investeren in mijnbouw, aan- en verkoop van allerlei grondstoffen, productie van halfgeleiders, automobielbedrijven, onderaannemingen. Nu staat de groep op de rand van het faillissement. De groep heeft schulden gemaakt in alle richtingen en kreeg in juni 2019 het bevel om vóór 31 december 2019 maar liefst 670 miljoen euro terug te betalen aan zijn schuldeisers. Het bedrijf staat onder curatele en zoekt nu allerlei manieren om het geld terug te betalen.”

“Een tweede probleem situeert zich op de Chinese automarkt”, vervolgt De Witte. “Het gebrek aan planning en gebrek aan koopkracht bij de miljoenen Chinese burgers zorgen ervoor dat de verkoopcijfers in de automobielsector terug afnemen. Dat kan je natuurlijk niet zomaar omkeren, maar PunchPowertrain heeft wel het geluk een groot contract te hebben afgesloten met de Franse autobouwer PSA voor de productie van automatische versnellingsbakken voor elektrische en hybride wagens. Die productie zou starten over twee jaar. Daar gaan veel, heel veel goede werkkrachten voor nodig zijn.”

“Hoe plant Punch die periode te overbruggen”, vraagt De Witte zich af. “In plaats van één derde van de arbeiders te ontslaan, kan toch ook arbeidsduurvermindering overwogen worden? In combinatie met het systeem van tijdelijke werkloosheid? PunchPowertrain is een performant bedrijf, opgebouwd sinds de jaren 1970 met bloed, zweet en tranen van duizenden Limburgse arbeidskrachten. Welk onderzoek deden de LRM en GIMV bij de verkoop van hun aandelen aan YinYi? Werden ze verleid door de woekerwinsten? En waar zijn die honderden miljoenen nu naartoe? Dit zijn vragen die wij aan minister van Werk, Philippe Muyters, zullen voorleggen, samen met onze voorstellen van alternatieven om de jobs van bijna 200 gezinnen te behouden.”