Een nieuw medisch actiecentrum van GVHV in Genk

Op vrijdag 29 november 2019 viert Geneeskunde voor het Volk te Genk feest. De dokterspraktijk werd de afgelopen maanden volledig vernieuwd. Het resultaat is een modern en multidisciplinair medisch actiecentrum, middenin Kolderbos.

“Wij willen verder investeren in deze wijk”, benadrukt Stany Nimmegeers, coördinator van GVHV Genk. “In 1978 startte dokter Harrie Dewitte deze praktijk. Vandaag, 41 jaar later, telt de praktijk drie dokters, waaronder twee jonge artsen, drie verpleegkundigen, één psycholoog, één sociaal assistent, drie onthaalmedewerkers en meer dan 1600 patiënten. We zijn een vaste en stabiele waarde in één van de armste wijken van Limburg en we zijn daar fier op.”

Geneeskunde voor het Volk en PVDA hebben altijd een brede visie gehad op gezondheidszorg. Van acties tegen vochtige en beschimmelde woningen, over studies rond de luchtvervuiling, tot tussenkomsten in de gemeenteraad over het feit dat er nu geen enkel bankcontact of postpunt meer is in de wijk maar wel een gloednieuw gokkantoor: de gezondheid van de patiënten gaat samen met de gezondheid van de wijk.

“En daar zien we de laatste jaren een achteruitgang”, vervolgt Nimmegeers. “Kolderbos verarmt, verloedert en het stadsbestuur laat begaan. We hebben besproken of wij, net zoals de wijkbibliotheek, de Post, het bankkantoor of het onthaalpunt van Kind & Gezin, deze wijk ook zouden verlaten. Maar we hebben samen beslist dat wij ons werk hier verder zetten. Met dit renovatieproject willen we een duidelijk signaal geven: voor ons blijft deze wijk wél de moeite waard om in te investeren.”

De manier van werken is doorheen de tijd veranderd. Wij zetten nu veel meer in op preventie en op een multidisciplinaire aanpak. We wachten niet meer tot de patiënt met een probleem bij ons komt, we nemen zelf het initiatief en vooral dat doen we samen. We hebben onze lokalen aangepast aan die manier van werken.

“De corebusiness blijft de zorg voor de patiënt, maar daarnaast zijn we ook een echt actiecentrum”, alsnog Nimmegeers. “In de wachtzaal kunnen patiënten de campagnes die wij voeren mee opvolgen. Zo is er nu onze Burgerwet voor een minimumpensioen van 1500 netto na 40 gewerkte jaren. We willen 100.000 burgers vinden die deze wet samen met ons indienen. Want een beter pensioen is een sociale noodzaak en op die manier ook belangrijk voor de gezondheid. Naast campagnes over het beleid in ons land is er ook de internationale solidariteit. Eén van onze jonge artsen, dokter Nathalie Odeur, gaat volgend jaar samen met vijftien andere collega’s van Geneeskunde voor het Volk in België op inleefreis naar de Filipijnen.”

“De hernieuwing van onze praktijk is op sneltempo verwezenlijkt, dankzij de inzet van tal van vrijwilligers en medewerkers. Zo is ons nieuwe centrum niet alleen Geneeskunde voor maar ook Geneeskunde van het Volk”, besluit Nimmegeers.

Praktisch: openingsreceptie op vrijdag 29 november 2019, van 19 tot 21u. De pers is van harte welkom. Toespraak van de nationale voorzitter van Geneeskunde Voor Het Volk, Janneke Ronse,  om 19u15