Vrouwenorganisatie Zelle geeft 100 verwendozen aan vrouwen in armoede

Zelle, de vrouwenorganisatie van de PVDA (voorheen Marianne) organiseerde afgelopen maand een inzamelingsactie om armoede bij vrouwen aan te kaarten. Zelle levert in kader hiervan op woensdag 20 december 100 verwendozen af aan een Hasseltse vzw en Sint-Vincentiusconferentie Lanaken - Sint-Ursula. “Bijna één op drie vrouwen in België leeft in armoede”, stelt Juna Ghaye, verantwoordelijke van Zelle in Limburg. “Zo zijn alleenstaande moeders en gepensioneerde vrouwen extra kwetsbaar. Met onze verwendozenactie willen wij vrouwen die het moeilijk hebben een warm cadeau bezorgen.”

De vrouwenorganisatie schuift drie maatregelen naar voren om armoede bij vrouwen te bestrijden. “Veel vrouwen werken in sectoren met erg lage lonen zoals de schoonmaak en de verkoop. Een hoger minimumloon van €17 per uur is goed voor iedereen en versterkt in het bijzonder de financiële onafhankelijkheid van de vrouwen met lage lonen”, zegt Juna Ghaye. Daarnaast vragen wij serieuze investeringen in de sector van de kinderopvang zodat er voldoende betaalbare en kwaliteitsvolle kinderopvangplaatsen komen. Die vormen een belangrijke hefboom voor vrouwen om te kunnen werken, een opleiding te volgen, etc. Als derde maatregel vragen wij dat elke school gratis, gezonde en warme maaltijden aanbiedt aan alle kinderen.

Zelle zamelde de afgelopen maand spullen in om haar verwendozen mee te vullen. Juna Ghaye legt uit: “In elke doos stoppen we iets warms, iets lekkers, een wellnessproduct en iets ontspannend. Op die manier hopen we dat we aan zoveel mogelijk vrouwen een warm eindejaarscadeautje kunnen geven.”