Raoul in Hasselt via hologram

Raoul Hedebouw beantwoordt tiental vragen van voorbijgangers in Hasselt via hologram

Op 11 mei dook een hologram van Raoul Hedebouw op aan Quartier Bleu in Hasselt. De PVDA-voorzitter flitste zaterdag vanuit zijn studio in Brussel van de ene stad naar de andere en hield ook halt in Hasselt om rechtstreeks met mensen in dialoog te gaan. “Het is de laatste rechte lijn naar de verkiezingen, wij zetten alles op alles om met zoveel mogelijk mensen in contact te komen”, zegt Limburgs lijsttrekker Gaby Colebunders.

Zaterdag konden voorbijgangers aan Quartier Bleu in gesprek gaan met het hologram van Raoul Hedebouw. De PVDA-voorzitter nam er zijn tijd om een tiental vragen te beantwoorden en de standpunten van zijn partij toe te lichten. Uit de vragen die de PVDA-voorzitter kreeg, bleek nogmaals dat veel mensen wakker liggen van hun koopkracht en eerlijke belastingen.

“De PVDA wil een miljonairstaks invoeren, maar vluchten de rijken niet gewoon weg?”, luidde een eerste vraag. “Neen, kapitaalvlucht zal echt geen groot probleem zijn bij de invoering van een miljonairstaks”, verzekerde Hedebouw. “Internationaal onderzoek uit onder andere Frankrijk, Denemarken en Zweden toont aan dat miljonairs niet zomaar verhuizen en hun vastgoed en connecties achterlaten, voor een kleine belasting. In Frankrijk verliet slechts 0,23 procent het land. Dat is verwaarloosbaar en weegt absoluut niet op tegen de grote opbrengst van de taks.”

“Hoe gaat de PVDA de koopkracht van alleenstaanden verhogen?”, vroeg een geïnteresseerde passante. “De prijzen swingen de pan uit. Dat is niet enkel door inflatie, maar ook door graaiflatie”, legt Hedebouw uit. “Supermarkten en producenten maken veel winst door dalende grondstofprijzen niet door te rekenen in de winkelprijzen. Met als gevolg dat de winkelkar onbetaalbaar wordt. Wij willen dat de btw op voeding geschrapt wordt en dat de lonen verhogen door de blokkering van de lonen te stoppen. We willen ook dat de wachtlijsten in de kinderopvang weggewerkt worden, zodat voor alleenstaande moeders mogelijk blijft om te werken.”

“Is PVDA een extreem-linkse partij?”, klonk het vervolgens. Raoul Hedebouw: “Wij zijn niet extreem, wij zijn de enige echte linkse partij die nog overblijft. De pensioenleeftijd verlagen naar 65 jaar, een échte miljonairstaks op grote vermogens, de loonblokkering stoppen, het aanpakken van de privileges van dikbetaalde politici, of investeren in een sociaal-rechtvaardig klimaatbeleid. Dat zijn toch geen extreme voorstellen? Wij zijn de locomotief op links. Onze voorstellen trekken het debat naar links.”

Tot slot stelden opvallend veel jongeren een vraag. Hedebouw sprak met hen over hoe de PVDA het groeiende studentenprotest steunt tegen de genocide in Palestina, over meer investeringen in mentaal welzijn van jongeen en het wegwerken van de wachtlijsten, over sociale gelijkheid in het onderwijs, tegen een elite-onderwijs waar Ben Weyts naartoe wil.