PVDA start affichecampagne tegen Genks parkeerbeleid

De discussies rond het parkeerbeleid in Genk zijn nog niet gaan liggen. “Het nieuwe parkeersysteem staat nog altijd niet op punt en de stad en OPC doen gewoon verder met boetes innen. Ze verdienen een hoop geld en de bewoners van Genk en omstreken betalen de rekening. Wij willen het verzet hiertegen nog zichtbaarder maken, niet alleen op sociale media maar ook in de Genkse straten. Daarom starten we een affiche- en stickercampagne”, zegt Gaby Colebunders, gemeenteraadslid voor de PVDA in Genk.

De Facebookgroep “Nee tegen het parkeerbeleid in Genk” heeft ondertussen meer dan 8.500 leden. Het aantal groeit nog steeds. Ook de vragen en de klachten blijven komen. “Het systeem staat nog altijd niet op punt. Het was niet in orde toen het startte. de stad had de beginperiode anders moeten aanpakken. Twee weken geleden hebben we hier actie rond gevoerd en vandaag doen we dat opnieuw. We zullen niet loslaten tot er een beter systeem is en de onrechtvaardige boetes terugbetaald zijn”, aldus Colebunders.

"Om onze eisen zichtbaarder te maken starten we een affiche- en stickercampagne met de slogan “Stop de heksenjacht, geef ons geld terug” [zie de affiche onderaan]. We zullen die uitdelen op de markten, op de drukke straten in Genk maar ook bij de handelaars en bij de mensen thuis. Nu zijn er mensen die niet meer in de betalende zones willen komen omwille van de boetes. Dat is niet goed voor de handelaars die daar hun winkel hebben. Ook voor hen is het belangrijk dat het systeem goed werkt.

“Wij pleiten er ook voor om een eenvoudiger systeem op te zetten. Met regelmatige controle is het perfect doenbaar om zonder registratie te weten wie waar hoe lang geparkeerd staat en wanneer het uur om is. Daarnaast is het ook belangrijk dat het geen bedrijf is dat winst wil maken dat het parkeren in handen neemt maar wel een openbare dienst. Een dienst die vooral bezig is met het parkeerbeleid en niet met zoveel mogelijk winst maken", besluit Colebunders