PVDA Hasselt steekt postbodes hart onder de riem

Leden van de PVDA deelden vanochtend bij de werkplaats van bpost in Ekkelgaarden speculaas uit aan de werknemers. “Er kwam onlangs veel kritiek dat de pakjesverdeling in het honderd liep. Maar die kritiek verdienen de werknemers niet. Er zijn gewoonweg te weinig handen voor al het werk. Daarom kwamen we hen iets lekkers uitdelen samen met de boodschap ‘jullie handen zijn goud waard’”, vertelt Kim De Witte, PVDA-volksvertegenwoordiger.

De postbodes waren positief verrast door het bezoek en bevestigen dat bpost dringend werk moet maken van betere loon- en arbeidsvoorwaarden. "Mijn zoon mag hier van mij niet komen werken. Zo hard werken voor €1400!", vertelde een postbode. “Sinds de coronacrisis barstte de pakjesverdeling uit haar voegen. Ondanks de lage lonen en flexibele contracten, deden de postbodes en pakjesbezorgers hun best om alles te bolwerken. Die inzet moet dringend beloond worden. Niet enkel met steunbetuigingen, maar met structurele maatregelen”, aldus De Witte.

Bpost verwacht dit jaar een winst van 270 miljoen euro. “Met andere woorden, elke postbode genereerde 8.000 euro winst. Het is dus zeker niet onredelijk om te vragen naar betere lonen en het omzetten van de tijdelijke personeelsversterking naar permanente versterking”, besluit Kim De Witte.