PVDA dient bezwaar in tegen betonnering Groene Delle

Het openbaar onderzoek naar de kap van 23 ha natuurgebied in De Groene Delle werd geopend. “Wij dienen, samen met 2.000 boze burgers, bezwaar in tegen de plannen van Zuhal Demir (N-VA)”, zegt Kim De Witte (PVDA).

“De Groene Delle is een waardevol natuurgebied, met heel veel bomen, broekbossen, natte valleien. Een uniek ecosysteem, dat je niet zomaar kan ‘compenseren’. We moeten er alles aan doen om het groen dat ons rest te beschermen, voor het klimaat, de waterschaarste, de luchtvervuiling. Het belang van natuur dichtbij een stad is nog nooit zo groot geweest”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Kim De Witte.

Daarom dient de PVDA een bezwaarschrift in tegen de kap, samen met 2.000 boze burgers. "We vragen zo veel mogelijk mensen hetzelfde te doen. Er ligt nog veel bedrijventerrein braak, ook langs de Limburgse kanalen. Er is nog geen enkele concrete vraag van een bedrijf om zich te vestigen op deze locatie. 'Voorraadbeheer' wordt dat genoemd. Moet daarvoor zo'n waardevol stuk natuur wijken?", vraagt De Witte zich af.

Gisteren liet minister Demir (N-VA) in de commissie Leefmilieu van het Vlaams Parlement weten dat de locatie “aantrekkelijk” is omdat er aanlegmogelijkheden zijn voor schepen. “Op onze vraag of er dan geen aanlegmogelijkheden kunnen voorzien worden op andere beschikbare locaties langs het Albert Kanaal – zonder kap van De Groene Delle – blijft de minister het antwoord schuldig.”

Minister Demir zegt dat zij “geen compromissen meer wil sluiten als het over de natuur gaat, want ‘je kan toch niet tegen bomen zijn’”. "Wij willen geen woorden, maar daden. Bomen planten voor de camera en natuurgebieden kappen achter de camera is geen consequent beleid. Het is de eenzijdige agenda van Voka uitvoeren", alsnog De Witte.

“We laten het niet bij het bezwaarschrift. We ondernemen komende maanden nog stappen tegen de kap van De Groene Delle. We zullen ook een nieuwe motie indienen op de Hasseltse gemeenteraad, om als stad officieel standpunt in te nemen tegen de verdwijning van dit stuk natuur op ons grondgebied”, besluit De Witte.

Onderteken hier ons bezwaar.