Lizzy Vandenrijt wordt lijsttrekker in Sint-Truiden

Lizzy Vandenrijt wordt lijsttrekker voor de PVDA bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Lizzy werkte jarenlang in de horeca en dienstensector als huishoudhulp. “Op verschillende lijsten in de provincie schuiven we arbeiders naar voor, mensen die met de twee voeten op de grond staan en goed weten waarvan de Truienaars wakker liggen. Ik ben zeer trots dat Lizzy onze lijst in Sint-Truiden zal trekken, om de gemeenteraad eens goed wakker te schudden”, vertelt Aurelie Decoene, provinciaal voorzitter van PVDA Limburg. De tweede plaats is voor Ronny Mouton, ex-vakbondsdelegee bij Ford-Genk en medewerker bij het OCMW.

Meer arbeiders in de gemeenteraad

Lizzy is 61 jaar, woont op Terbiest en werkte jarenlang in de horeca en als huishoudhulp in de dienstensector. Ze heeft een rijke geschiedenis van sociaal engagement achter de rug als vakbondsafgevaardigde bij ABVV. Ze is ook altijd sterk betrokken geweest bij de lokale activiteiten in haar omgeving. In de gemeenteraad wil Lizzy een einde maken aan de graaicultuur en betaalbare woningen op de agenda zetten.

“Wij willen een warme stad op mensenmaat. Waar niet de projectontwikkelaars maar de Truienaren op de eerste plaats komen. Waar een einde wordt gemaakt aan zelfbediening en graaipolitiek waar Sint-Truiden zo door geteisterd wordt.” Lizzy nam tijdens het vragenhalfuurtje al meermaals het woord om de graaicultuur in de Truiense politiek aan de kaak te stellen.

Voor een stad op mensenmaat

De linkse partij wil weg van de huidige visie op de stad, die van een stad op centenmaat die alleen maar de commerciële belangen dient. De PVDA wil een stad op mensenmaat. Een stad die tegemoetkomt aan de behoeftes van de inwoners. “Luisteren naar de mensen, dat zit in ons DNA. Wij trekken regelmatig de wijken in en staan op de markten. Daar zetten we onze voelsprieten op en horen we waar de Truienaars van wakker liggen,” vertelt Lizzy Vandenrijt. “In onze vele gesprekken kwamen drie thema’s duidelijk als prioriteit naar boven: betaalbaar wonen, transparantie en strijd tegen armoede”.

Betaalbaar wonen staat bovenaan. “Projectontwikkelaars hebben onze stad gekaapt. Zij bouwen luxewoningen die de meeste Truienaars niet kunnen betalen. Die woningen raken niet meer verkocht, terwijl er een tekort is aan betaalbare woningen. En de wachtlijst voor sociale woningen wordt alsmaar langer,” legt Lizzy uit. “Sint-Truiden is meer dan prestige alleen. Wij willen voortaan één derde betaalbare woningen en één derde sociale woningen in elk nieuwbouwproject.”

Ook transparantie blijft een belangrijk thema voor de Truienaars: “Jarenlang rolde het stadsbestuur van het ene schandaal in het andere. Voor 8,2 miljoen euro aan verdachte
betalingen, vroegtijdige vaccinatie van de burgemeester, belangenvermenging bij grote vastgoeddeals… Wij willen een einde maken aan de achterkamerpolitiek en de graaicultuur.
Het is tijd voor een eerlijke transparante politiek, zonder graaicultuur. De PVDA klopte daarvoor al geregeld op tafel en zal dat blijven doen. Aan politiek doe je voor de mensen, niet voor de centen”, alsnog Vandenrijt.

En ook de strijd tegen armoede staat hoog op de agenda van de PVDA: “Eén op de vijf kinderen in Sint-Truiden groeit op in armoede. Wij willen gezinscoaches die gezinnen in armoede nauwgezet begeleiden. We willen ook meer investeren in voldoende en betaalbare kinderopvang”.

En tot slot willen we inzetten op een sociaal klimaatbeleid: “Veel eigenaars hebben naast hun dure lening geen geld meer om hun huis te isoleren of te renoveren. Via een stedelijk energiebedrijf willen wij renteloze leningen voor renovaties geven, die de eigenaars dan terugbetalen met de besparingen op hun energiefactuur”, verduidelijkt Vandenrijt.

“De PVDA zit in de lift. In Sint-Truiden haalden we een sterke score van 6,28 procent bij de laatste parlementsverkiezingen. Dat geeft uitzicht op een doorbraak in oktober, met een eerste verkozene in de Truiense gemeenteraad. Een kritische stem in de gemeenteraad die het opneemt voor de gewone Truienaar is veel meer waard dan een elfde zetel voor Vooruit of CD&V of een achtste zetel voor N-VA of OpenVld. Wij willen een echt sociaal beleid, een warme stad op mensenmaat voor alle Truienaars”, besluit Lizzy Vandenrijt.

De volledige lijst van de PVDA in Sint-Truiden:

1. Lizzy Vandenrijt, 61, Terbiest, gepensioneerde huishoudhulp, vakbondsdelegee, wandelaar
  2. Ronny Mouton, 57, Nieuw-Sint-Truiden, ex-vakbondsdelegee Ford Genk, begeleider OCMW Alken
  3. Riena Bamps, 65, Sint-Truiden, bibliotheekassistent op rust, boekenwurm
  4. Peter Lemmens, 52, Sint-Truiden, voorzitter Armoedevakbond, Play it loud Leopoldsburg
  5. Sabrina Onate y Martinez, 46, Kerkom-bij-Sint-Truiden, coördinator secretariaat, tuinier, juwelenmaker
  6. Simran Kaur, 20, Kerkom-bij-Sint-Truiden, student toegepaste economische wetenschappen PXL
  7. Aleksander Peeters, 18, Kerkom-bij-Sint-Truiden, student archeologie, houdt van voetbal & gamen
  8. Jean-Luc Bousmans, 64, Duras, fotograaf, fietser, eco-tuinier
  9. Els Festraets, 39, Sint-Truiden-Centrum, rolstoelgebruiker, dierenvriend, actief bij Fietsersbond
  10. Bruno Dusar, 59, Sint-Truiden, Zorgkundige
  11. Marie-Rose Roosen, 81, Sint-Truiden, vrijwilliger Oxfam Wereldwinkel, 11.11.11, Palestina Solidariteit