Raoul Hedebouw komt met campagnebus naar Hasselt

De bus van #DeGroteBevraging stopte in Hasselt waar we de Limburgers ontmoetten om hun mening te vragen en hun prioriteiten te kennen voor de verkiezingen van 2024. Ook hier worden de woningen duurder, is er te weinig openbaar vervoer en verlaten de kleine zelfstandigen steeds meer en meer het centrum.

De PVDA wil in een ongeziene campagne 100.000 mensen bevragen. Met een lijnbus, die voor deze gelegenheid werd omgebouwd tot campagnebus, trekt voorzitter Raoul Hedebouw door het hele land. Op maandag 6 november hield hij halt in Hasselt. Hij presenteerde de voorlopige resultaten van de bevraging en trok samen met de lokale kopstukken de wijken in om nieuwe bevragingen op te halen.

Vier maanden lang gaan leden van de PVDA op pad om te praten met mensen op markten, in wijken, in bedrijven en kantoren. Ze luisteren naar hun bezorgdheden en vragen hun mening over hoe we de samenleving kunnen veranderen. Zo legt de PVDA de speerpunten vast voor haar verkiezingsprogramma.

“Onze doelstelling is ambitieus: tegen eind december willen we 100.000 mensen hebben bevraagd in heel het land. In Limburg halen we 7.000 bevragingen op”, legt provinciaal voorzitster Aurelie Decoene uit. “Het is een operatie van ongeziene omvang. Geen enkele andere partij doet ons dat na.”

“Veel mensen voelen zich niet gehoord. En ik heb daar begrip voor. De regeringen nemen beslissingen in hun Wetstraatbubbel op advies van dure consultants en communiceren met de bevolking via advertenties in de krant. De mislukte fiscale hervorming, het optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, de graaipensioenen van parlementsleden... het zijn stuk voor stuk voorbeelden van de wereldvreemdheid in die bubbel”, aldus Decoene.

“Wij doen op een heel andere manier aan politiek. Wij luisteren naar de mensen, vertrekken van hun prioriteiten en strijden samen met hen om de zaken aan te pakken. Wij bieden een positief sociaal alternatief voor de groeiende afkeer die de mensen hebben van de politiek en voor de democratische crisis. Omdat de Wetstraat niet luistert naar de mensen, gaan wij hun stem laten horen”.

De Grote Bevraging begint met een open vraag en bestaat verder uit tien thema's – zes nationale en vier lokale – waarop mensen hun prioriteiten kunnen aangeven. Bij elk thema kunnen de mensen hun eigen voorstellen toevoegen.

Gaby 2
SL_S2901
SL_S2951
SL_S3160
SL_S3215
SL_S3133

Ook jij kunt je mening geven door deel te nemen aan De Grote Bevraging.