Boze wintermutsen voor reizigers die in de kou worden gezet

Op 6 januari verdwenen één op de vier bushaltes in Limburg. “Om de reizigers wat warmte te bieden tegen het ijskoude besparingsbeleid van de regering, delen we donderdag aan het station van Hasselt ‘boze wintermutsen’ uit. We eisen meer en beter openbaar vervoer”, zegt Gaby Colebunders (PVDA), lijsttrekkers voor het Vlaams parlement in Limburg.

Sinds 6 januari ontving de PVDA op haar getuigenissenpagina en via de sociale media een stortvloed aan reacties (zie onderaan). Van scholieren die een uur langer op de bus zitten, over de snelbus naar Lommel die helemaal niet meer ‘snel’ is, van werknemers die ‘s ochtends niet meer op hun werk geraken, oudere mensen die een kilometer moeten wandelen naar hun halte, flexbussen die niet te bestellen zijn, reizigers die meerdere keren moeten overstappen etc. Daaronder zitten opvallend veel getuigenissen uit meer afgelegen gemeenten in Zuid-, Noord-, en Oost-Limburg. Ook scholieren blijken extra hard getroffen te zijn.

“De Vlaamse regering kiest duidelijk voor minder openbaar vervoer. Ze geeft 5.000 euro cadeau aan amper 4.000 Vlamingen die een dure elektrische wagen kopen, maar er komt geen cent extra voor de duizenden reizigers die geen alternatief hebben dan de bus. Hoe gaan de files, de luchtkwaliteit en het klimaat daarvan beter worden”, vraagt Gaby Colebunders zich af.

Zowat alle partijen hebben boter op het hoofd. De huidige Vlaamse regering (CD&V, N-VA en Open VLD) voert de plannen uit die in 2019 onder minister Ben Weyts (N-VA) werden goedgekeurd. Toen was er geen enkele tegenstem in het Vlaams Parlement. De oppositie van Vooruit, Groen en Vlaams Belang onthield zich. Enkel de PVDA, die toen nog niet verkozen was in het parlement, heeft zich van in het begin tegen deze hervorming verzet.

“Deze plannen zijn gemaakt door politici in een ivoren toren, die zelf nooit het openbaar vervoer gebruiken. Wij eisen dan ook dat de Vlaamse regering dit afbraakplan terugdraait en veel meer investeert in beter openbaar vervoer”, alsnog Colebunders.

signal-2024-01-18-161214-1
signal-2024-01-18-161040
signal-2024-01-18-161634
signal-2024-01-18-161246
signal-2024-01-18-161319
Getuigenissen:

Nathalie uit Tongeren: “Vanaf januari rijdt de T3 niet meer in ons dorp, Diets-Heur. De dichtst bijzijnde halte wordt dan op de Luikersteenweg. Zo maar even 1,8 km stappen. Mijn dochter moet in Tongeren centrum 's morgens om 7 uur de bus nemen. Dat wil zeggen op de steenweg ten laatste om half zeven de bus. Te voet vertrekken hier thuis ten laatste om 6 uur. En dan spreek ik nog niet over de boekentas die tegenwoordig veel te veel weegt. Het perfecte recept om op vroege leeftijd al rugklachten te krijgen. Haar dag zou dan om 5 uur beginnen (klaarmaken, ontbijten, vertrekken) en ze zou ten vroegste om 18 uur thuis zijn. Dat voor een 14-jarige die dan nog aan haar huiswerk moet beginnen. Hoe krijgen we de jeugd hun motivatie (en hun rug) snel stuk? Zo dus. En dan mijn oudere dorpsgenoten waarvoor de bus de enige manier is om hun boodschappen te doen en hun koffietje te gaan drinken om niet te vereenzamen.”

Omar uit Dilsen-Stokkem: “Mijn zoon moet om 08u30 op school aanwezig zijn, maar door de nieuwe regeling komt de eerste bus pas om 08u41. Als hij de eerste bus neemt en daarna nog 1 km naar school moet wandelen, is hij 45 minuten te laat op school. Dit gaat elke dag gebeuren. Wat gaat de school zeggen?”

Peter uit Nieuwerkerken: “Wij zijn twee 80-jarigen en gingen 2 à 3 keer per week naar St-Truiden of naar Hasselt. We hadden een bushalte op 400 meter van ons huis, maar die wordt geschrapt. Nu moeten we 1,5 km lopen. Dat is te ver voor ons. Ik denk niet dat wij nog veel naar St-Truiden of Hasselt zullen gaan”.

Paula uit Hamont-Achel: “Mijn vriend heeft Parkinson en wil toch nog graag blijven werken. Veel jobs zijn voor hem niet meer toegankelijk. Hij is gaan solliciteren bij een speciale werkplaats in Peer maar kan de job niet aannemen omdat hij met de bus van De Lijn er naartoe moet. Vanaf 6 januari zou hij voor de afstand van 16 km hiervoor 1.45 uur (enkele reis) onderweg zijn met de nieuwe regeling die dan van toepassing is. Echt absurd”

Vanessa uit Genk: “Ik werk als poetshulp en neem alle dagen de bus. Ik kon kiezen tussen een paar bussen maar nu komt de g7 helemaal niet meer hierlangs. Dan zwijgen we nog over de uren, die zijn nu een ramp. Ik werk normaal vanaf 9 uur en nam de bus om kwart na 8 maar dan zou ik nu een uur vroeger moeten vertrekken of juist één nemen waardoor ik te laat kom.”

Anna uit Alken: “Wij wonen op de Meerdegatstraat in Alken. De route die mijn kinderen ´s morgens moeten fietsen naar de bushalte op de steenweg is levensgevaarlijk. Onduidelijke oversteekplaatsen, geen verlichting, geen fietspaden over het industrieterrein (met zwaar verkeer), geen fietsenstalling aan de bushalte, geen zebrapad,.....De h71 die hier op de straat stopt is afgeschaft dus dat betekent dat we met de auto naar de bushalte moeten rijden om hen veilig op de bus te krijgen. Nog een auto meer dus.”