Actie Houthalen De Lijn

PVDA Houthalen-Helchteren vraagt reizigers naar tevredenheid over buslijn

25 januari 2025

In de ochtend van 23 januari bevroegen enkele leden van PVDA Houthalen-Helchteren de busreizigers aan de halte van Houthalen-Centrum (richting Hasselt). Ze peilden naar hun tevredenheid over hun buslijn. “Op 6 januari is het aanbod van de lijn nog maar eens verminderd. Jarenlang werd De Lijn kapot bespaard. De gevolgen zijn nu duidelijk: te weinig chauffeurs en bussen. Wij voeren vandaag actie om véél meer investeringen in het openbaar vervoer te eisen”, zegt Ayse Yigit, PVDA-volksvertegenwoordiger en voorzitter van PVDA Houthalen-Helchteren. 

De getuigenissen over het verminderde aanbod van De Lijn spreken voor zich: een student uit Houthalen-Oost moet nu één km stappen naar de bushalte, waar hij dan onbeschut in de regen of kou moet wachten. Een poetsvrouw is met haar vorige job moeten stoppen, omdat ze met de wijzigingen niet meer tijdig op haar werkplek geraakte. Een pendelaar vertelt over een buschauffeur die haast met tranen in de ogen zei dat hij weer een hele groep scholieren in de regen had moeten laten staan, omdat de bus al overvol was. 

Een man komt met zijn zoontje aangewandeld vanuit de Stationsstraat: “Vroeger stopte de bus 100 meter van mijn deur, nu moet ik 1,5 kilometer wandelen naar de bushalte. Als mijn kleinste dochtertje erbij is, draag ik haar op mijn rug, omdat het te ver stappen is voor haar.” Een mama uit Meulenberg vertelt dat er vroeger ‘s morgens drie bussen vanuit de wijk naar Hasselt reden, nu is er dat nog één, waardoor er te veel kinderen op één bus moeten. Een andere vrouw vult aan: “Ik ben helemaal afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik doe mijn inkopen graag aan de Koolmijnlaan, maar door het afschaffen van lijnen 22 en 23, moet ik nu eerst de bus naar Zonhoven nemen om daar over te stappen naar Meulenberg!” Sommige reizigers zijn tevreden over het verhoogde aanbod in Houthalen-Centrum, maar reizigers die vanuit de wijken komen, ondervinden duidelijk hinder van het verminderde aanbod aan bussen en haltes daar.

Hoewel het om een kleine bevraging gaat, verrassen de resultaten spijtig genoeg niet: van de 25 reizigers die de bevraging invulden, betekent de nieuwe dienstregeling slechts voor 2 van hen een vooruitgang. Voor 21 van hen, of 84%, is de nieuwe dienstregeling nadelig. 64% is nu langer onderweg naar school of werk, 4 op 10 moeten langer stappen naar de bushalte en meer dan de helft moet nu vaker overstappen.

De Vlaamse regering schafte begin 2024 al één op de vier bushaltes af in Limburg. “Er rijden te veel bussen leeg rond”, klonk het. Veel dorpen en gehuchten kregen ‘flexhaltes’ in de plaats. “Nu blijkt dat je op die flexbussen helemaal niet kan rekenen. Tot tien procent van de aanvragen voor flexbussen wordt geweigerd...omdat er geen bus beschikbaar is. Dat is te gek voor woorden. De Vlaamse regering organiseert zelf vervoersarmoede. Woon je wat afgelegen en ben je voor werk, school of vrije tijd afhankelijk van openbaar vervoer? Trek je plan! Dat kunnen we niet aanvaarden”, zegt Ayse Yigit.

De Lijn is jarenlang kapot bespaard. De gevolgen worden nu heel voelbaar: verouderde bussen, geschrapte ritten en een tekort aan personeel. De Lijn is vandaag in crisis door de permanente tekorten. En daarom zijn er vanaf 6 januari nog eens honderden ritten geschrapt, 2,5 % van het totale aanbod. Waar eindigt dit?”, vraagt Yigit zich af.

De Vlaamse regering plant wel nieuwe investeringen, maar die zijn ruim onvoldoende om het jarenlange verloederingsbeleid te boven te komen. Wij eisen een echte ommekeer: maak van openbaar vervoer hét sociaal en ecologisch alternatief, betaalbaar en betrouwbaar. Daarvoor zijn véél meer investeringen nodig. Wij blijven met acties en getuigenissen dit punt onder de aandacht brengen”, besluit Ayse Yigit.

Actie De Lijn HH 24-01 6
Actie De Lijn HH 24-01 4
Actie De Lijn HH 24-01 3
Actie De Lijn HH 24-01 2