Jongeren van de PVDA schenken winterkleding aan vluchtelingen

Jongeren van de PVDA in Genk verzamelden afgelopen weken winterkleding voor de vluchtelingen in het opvangcentrum in Lanaken. "Hiermee willen we onze solidariteit tonen met mensen die het moeilijk hebben. En we willen een signaal geven aan de overheid om de ongelijkheid in ons land aan te pakken en ook te zorgen voor deze groep mensen,” vertelt Annelies Zonderman, één van de trekkers van de actie.

Bij aankomst in het opvangcentrum mogen de mensen steeds enkele stukken kledij kiezen, omdat ze meestal met weinig in ons land aankomen. Winterkledij krijgen ze echter in mindere mate waardoor er vaak tekorten zijn, zeker voor de “specialere” maten zoals een small voor mannen. “Daarom zijn we specifiek die kledij gaan inzamelen,” gaat Annelies verder. “De mensen in het opvangcentrum zijn vaak veel buiten omdat hun kamers klein zijn. Goede en warme kledij is dan essentieel.”

“We hebben andere jongeren gevraagd of ze nog kleren hadden liggen. We hebben veel reacties gekregen. De jongeren hier in Genk willen hun solidariteit uiten. Ze zijn gaan zoeken in hun kleerkast of hebben anderen in het netwerk bevraagd. Zo hadden we toch een auto vol kledij. Jongeren zijn enthousiast om iets te doen voor iemand anders. Wij zien de problemen in dit land ook en willen er iets aan doen. Solidariteit vinden we heel belangrijk in deze coronacrisis.”

“Met deze actie willen we helpen waar we kunnen. Maar we willen ook de problemen aankaarten. Oorlogen, armoede en de opwarming van de aarde doen mensen op de vlucht slaan. Zolang die oorzaken er zijn, zullen er vluchtelingen zijn. Die oorzaken moeten aangepakt worden. Daarnaast vragen we een menselijke aanpak van alle mensen op de vlucht, een goede opvang hoort daarbij," besluit Annelies.