Een laptop voor élk kind, dat is ambitie in coronatijd

Rode coronacijfers in heel het land, code oranje voor de scholen. De komende weken zullen grotere groepen leerlingen weer voor korte of langere periodes afstandsonderwijs moeten volgen. Maar veel leerlingen hebben nog steeds geen laptop thuis. “Daarom staken wij de handen terug uit de mouwen en lanceerden we vorige week een nieuwe oproep. Het resultaat mag er zijn: op vijf dagen tijd kwamen al vijftien laptops binnen”, vertelt PVDA-volksvertegenwoordiger Kim De Witte.

“We zijn intussen een half jaar na de eerste lockdown. Een tweede lockdown dreigt. Heel wat leerlingen zaten al tijdelijk in quarantaine. Maar velen hebben nog steeds geen laptop of PC thuis”, vertelt Kim De Witte. “Via onze groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk in Genk en Lommel zien we wat er leeft bij meer dan 3.000-tal gezinnen: de digitale kloof is nog steeds zeer groot.”

De Vlaamse regering deelde 12.000 laptops uit in Vlaanderen. Dat is een goed begin, maar ruim onvoldoende. Professor Ides Nicaise van de KU Leuven berekende dat er 45.000 laptops nodig zijn. Dan zou elk gezin er minstens eentje hebben. Indien we alle leerlingen een laptop willen geven, zouden er volgens Nicaise maar liefst 270.000 exemplaren nodig zijn. Met andere woorden, de nood is groot.

De leerachterstand is toegenomen tijdens de vorige lockdown. Ze loopt op tot een half jaar. Maar de ongelijkheid is enorm: leerlingen zonder laptop en leerlingen in kleine appartementen zonder goede leeromgevingen hebben natuurlijk veel meer achterstand opgelopen.

“Onderwijs is een basisrecht”, herhaalt De Witte. “Daarom lanceren wij een nieuwe oproep voor laptops. Bedrijven, verenigingen, particulieren: iedereen die een laptop op overschot heeft, kan die bij ons inleveren. In de eerste golf verzamelde de PVDA een 250-tal laptops. Vrijwilligers met kennis van zaken brengen de computers in orde. Zo proberen we het verschil te maken voor de jongeren die vandaag op de digitale drempel botsen”, besluit De Witte.

Contactadres voor laptops: limburg@pvda.be. Wij zorgen ervoor dat alle gegevens worden gewist, het toestel gebruiksklaar wordt gemaakt en terecht komt bij leerlingen die er nood aan hebben.

Heb je geen laptop maar wil je het project wel steunen? Elke gift is welkom. Storten kan op rekening van PVDA Hasselt, BE 84 0018 7540 3959, met vermelding "Laptopproject Limburg". Met de steun kopen wij onderdelen voor de laptops die wat herstelling nodig hebben.