PVDA Genk zet ‘vergeten’ thuisverpleging in de bloemetjes

“Wij behoren tot de zorgsector maar worden toch vaak vergeten in deze crisis” vertelt Petra, thuisverpleegkundige uit Niel-bij-As. Daarom schoten de leden van PVDA Genk in actie om ook deze helden in de bloemetjes te zetten voor hun blijvende inzet tijdens deze zware periode. “Wij vragen de Vlaamse Regering om het nodige budget op tafel te leggen om investeringen te doen in de zorg. Hogere lonen en meer personeel is noodzakelijk om het beroep aantrekkelijker te maken”, zegt Michelle Heijens, voorzitter van PVDA Genk.

Corona raast voor de tweede maal onverbiddelijk door ons land. De ziekenhuizen werken al maanden op volle toeren, met zorgverleners die zichzelf overstijgen. Maar ook de thuisverpleegkundigen zijn grote helden, die al maanden het beste van zichzelf geven om mensen op een comfortabele manier thuisverzorging aan te bieden. “De druk neemt ook voor ons toe. We zien het aantal patiënten stijgen. De patiënten worden sneller ontslagen uit het ziekenhuis waardoor zij thuis meer en intensievere verzorging nodig hebben,” vertelt Petra. “Ik doe mijn job met hart en ziel, maar werken tot 67 jaar is fysiek en mentaal gewoon niet haalbaar’’.

De Vlaamse regering blijft achter wanneer het gaat over investeringen in de zorg. Het budget dat nu op tafel ligt, is veel te beperkt om tegemoet te komen aan de noden in de sector. Bovendien stelt de Vlaamse Regering het akkoord almaar verder uit. “Ondertussen zit het zorgpersoneel tot over de oren in de tweede golf, maar ze hebben nog geen énkel teken van waardering gekregen. De loonsverhogingen blijven uit en ook het extra budget om ook extra personeel aan te kunnen werven is er nog niet. Het wordt tijd dat de Vlaamse Regering respect toont voor de zorg en het nodige budget op tafel legt”, aldus Heijens.

“De zelfstandige zorgkundigen hebben geen recht op de consumptiecheque van 300 euro of een andere premie die het federale zorgpersoneel wel terecht krijgt. Werken tot 67 ziet werkelijk niemand zitten in de zorgsector. Ook deze zorghelden verdienen een hart onder de riem en ontvangen van ons een mand met lekkernijen”, aldus Heijens. “Maar wij vragen ook dringend aan de Vlaamse Regering om voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden te zorgen, pensioen vanaf 60 jaar voor elke werknemer in de zorgsector, ook zij die op zelfstandige basis werken. Dit is de enige manier om zorg voor iedereen te blijven garanderen, om de job aantrekkelijk te maken en de leegloop aan te pakken,” besluit Heijens.