PVDA beplakt Genkse bushokjes uit protest tegen het schrappen van haltes

Eind 2021 verdwijnen heel wat bushaltes van De Lijn, ook in Genk. “Om de reizigers te informeren, beplakten we een vijftiental Genkse haltes die in het nieuwe Limburgse vervoersplan geschrapt zullen worden”, zegt Michelle Heijens, voorzitter van PVDA Genk. “Wij verdedigen ieders recht op mobiliteit. Dat recht wordt hoe langer hoe meer afgebouwd. Om het file- en milieuprobleem aan te pakken, hebben we nochtans meer en niet minder openbaar vervoer nodig.”

Het nieuwe Limburgs vervoersplan wordt definitief afgeklopt eind oktober en treedt in werking in december 2021. Eerder maakte de PVDA al bekend dat maar liefst één op vier haltes in onze provincie zal verdwijnen. Het kernnet en aanvullend net wordt dan aangevuld met ‘vervoer op maat’, dat ingevuld kan worden door private spelers.

Ook in Genk zullen heel wat bushaltes verdwijnen. Uit cijfers die de PVDA opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat er van de 247 huidige bushaltes, 52 geschrapt zullen worden. “Er komen wel negen haltes bij, maar dan nog verdwijnen er netto 43 bushaltes. Dat betekent dat één op zes van de bushaltes in onze stad zou verdwijnen. Er wordt voorlopig nog geen duidelijkheid gegeven over welke bushaltes het gaat. Gemeenteraadslid Gaby Colebunders vroeg het op maar kreeg maar een lijst van 16 bushaltes. Wij blijven de beslissing aanvechten bij de Vlaamse Regering."

Het jarenlange besparingsbeleid op het openbaar vervoer wordt nu wel heel duidelijk. Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs ‘niet-rendabele lijnen’ wonen, zien hun haltes verdwijnen. Ze zullen zelf maar moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken. Met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen?”, vraagt Heijens zich nog af.

“Met de PVDA eisen wij meer en beter openbaar vervoer in plaats van nog slechtere service. Dat is beter voor het fileprobleem, onze portemonnee, onze mobiliteit én voor het klimaat. Om onze eisen kracht bij te zetten, lanceerden we een online petitie”, besluit Heijens.