PVDA voert actie aan Limburgse stations tegen hogere treintarieven

Vanaf februari verhoogt de NMBS nogmaals haar treintarieven, met gemiddeld drie procent. “Wij aanvaarden niet dat de prijzen blijven stijgen, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening hoe langer hoe meer te wensen overlaat”, zegt Kim De Witte, voorzitter van PVDA Limburg. Daarom deelde de PVDA op dinsdag 31 januari aan zes stations in Limburg folders uit met de titel “Hallo spoorbazen: de stiptheid omlaag, maar de tarieven omhoog?”.

“We betalen alsmaar meer voor onze treintickets. Tegelijkertijd nemen de ongemakken voor de reizigers toe en gaat de dienstverlening erop achteruit: meer treinen hebben vertraging, meer technische defecten en afgelaste treinen, treinen doen langer over de trajecten, stations worden niet onderhouden, …. Dat hoeft ons eigenlijk niet te verbazen als de overheid drie miljard euro bespaart op het spoorbudget in de periode 2015-2020. De NMBS heeft weinig speelruimte voor investeringen in betere dienstverlening. Dus gaat het spoorbedrijf op zoek naar het geld bij...de reizigers. Via een tariefverhoging”, legt Kim De Witte uit.

Vanzelfsprekend betalen ook de Limburgse reizigers de hogere tarieven. “Nochtans weet iedereen hoe het gesteld is met het spoor in Limburg: het station van Hasselt is volledig verloederd en wordt zelfs onveilig. De roltrappen, klokken en infoborden liggen regelmatig in panne, tegels vallen van de muur, de perrons zijn te hoog, ... . Een groot aantal stations wordt onbemand. Het traject Hasselt-Antwerpen duurt langer dan voorheen en de laatste treinen van en naar Brussel werden afgeschaft. Naar Oost-Limburg hebben we trouwens helemaal géén treinverbindingen, naar het buitenland nauwelijks", vertelt De Witte.

De reiziger is dubbel slachtoffer: eerder dan de oorzaken van de vertragingen op te lossen (namelijk het gebrek aan onderhoud van de sporen, personeelstekort, verouderd materiaal, …), beslist de NMBS haar uurregelingen aan te passen. De kwaliteit van de dienstverlening gaat erop achteruit: de trajecten duren langer en de treinen zijn minder stipt. Tegelijk worden de tarieven duurder. “Logisch dat de auto voor heel wat reizigers interessanter wordt dan de trein. Ook hier in Limburg zien we hoe langer hoe meer structurele files op autosnelwegen en gewestwegen. Nochtans hebben we een alternatief voor Limburg. Maar daar zijn investeringen voor nodig”, aldus De Witte.

PVDA vraagt dat de regering niet investeert in nog meer asfalt, maar in openbaar vervoer. Alleen grote investeringen in het spoor kunnen de dienstverlening en de prestaties van de NMBS verbeteren. Daarnaast vraagt PVDA de bevriezing van de tarieven voor treintickets. Met een betere dienstverlening, betaalbare tarieven en stipte treinen, haal je de reizigers weer uit de auto, en verzeker je de toekomst van een goed functionerend openbaar vervoer.

De acties van de PVDA tegen de tariefverhogingen vinden plaats vanaf dinsdag 31 januari aan een veertigtal stations in heel het land. Op 31 januari stond de PVDA aan de stations van Hasselt, Genk, Beringen, Neerpelt, Lommel en Tongeren.

Bekijk de foto's