PVDA verdeelt De Grooten Teut in Lommel

De komende weken verdelen vrijwilligers van PVDA Lommel de tweede editie van de Lommelse stadskrant De Grooten Teut in hun wijk. Met de stadskrant wil de linkse partij de Lommelaars informeren over lokale acties en standpunten over betaalbaar wonen, kwaliteitsvolle ouderenzorg, mobiliteit, groene energie en de Turteltaks.

De tweede editie van de Lommelse stadskrant De Grooten Teut is een feit. Vrijwilligers van de PVDA in Lommel zullen de komende weken meer dan 10.000 exemplaren van de stadskrant verdelen in hun wijk. Sooi Van Limbergen, PVDA-gemeenteraadslid in Lommel: “Met deze stadskrant willen we de bevolking informeren en aan het woord laten. In De Grooten Teut zeggen de mensen wat ze over hun stad en de problemen denken. We leggen de vinger op de wonde en komen met eigen voorstellen. Daarin is de input vanuit de wijken heel belangrijk”.

“In deze editie van de Grooten Teut besteden we aandacht aan de andere keuzes die het gemeentebestuur kan maken om tegemoet te komen aan de noden van de Lommelaars. We hebben het onder andere over de energievoorziening in onze gemeente. Wij willen dat de stad wat ambitieuzer is en voor een honderd procent klimaatneutrale toekomst gaat. Dit door nog meer te investeren in zonne- en windenergie; door overheidsgebouwen in hun eigen energie te laten voorzien; door de daken van de Lommelse huizen, waar mogelijk, van zonnepanelen te voorzien via een derde-betalersysteem. De voorwaarde is natuurlijk dat de winst van de energieproductie terugvloeit naar de gemeenschap en niet in handen van de aandeelhouders van grote elektriciteitsproducenten terechtkomt.”

“Ook mobiliteit is een belangrijk thema in deze stadskrant. Het verkeer tussen Noord-Limburg en de rest van de provincie zit al jaren strop. Een oplossing voor de noord-zuidverbinding is niet voor morgen. Wij vragen daarom dringend te investeren in het openbaar vervoer. Begin met de treinverbinding tussen Neerpelt en Hasselt. Op dezelfde sporen kunnen volgens ons zowel treinen als trams rijden. Treinen voor de pendelaars, trams voor kortere, lokale verplaatsingen. Op die manier kunnen we de files van en naar Noord-Limburg sterk verminderen”, legt Van Limbergen uit.

“Verder hebben we het in onze stadskrant over onze wijktochten met de petitie tegen de Turteltaks die de energiefactuur van ieder gezin de hoogte injaagt. En over onze eis voor verregaande investeringen in de gezondheidszorg. We vragen vooral meer personeel in de rusthuizen in Lommel zodat het personeel weer tijd heeft om kwaliteitsvolle zorg te verlenen. Tot slot vragen we dat Lommel investeert in betaalbare woningen voor alle Lommelaren in plaats van in peperdure luxeprojecten voor de happy few.”

De volgende editie van De Grooten Teut zal verschijnen in de lente van 2017. “We werken nu aan een enquête waarmee we de komende maanden rondgaan in de wijken. Met die enquêtes kunnen de Lommelaars het stadskrantje evalueren. De bedoeling is dat ze ook zelf ideeën voor projecten, acties en artikels aan ons doorgeven. Zo worden de stadskrantjes voor een groot stuk de verdienste van de inwoners zelf”, besluit Sooi Van Limbergen.

Lees hier De Grooten Teut