PVDA dient bezwaar in tegen Remo-stort

De PVDA-afdeling van Houthalen-Helchteren diende een bezwaarschrift in tegen de milieuvergunning voor de demo-installatie van het Closing the Circle-project op het Remo-stort van Helchteren. “Wij zijn voor het opruimen van afval en het verwerken ervan tot energie, maar Group Machiels kan niet honderd procent garanderen dat het project niet schadelijk is voor de volksgezondheid”, zeg Jef Lingier, woordvoerder van PVDA Houthalen-Helchteren.

Met het Closing the Circle-project wil Group Machiels 28 jaar lang het afval onder het Remo-stort opgraven en verwerken tot waterstof en hoogwaardige bouwmaterialen. "Wij zijn natuurlijk voor het opruimen van afval en het verwerken ervan tot energie”, zeggen Jef Lingier en Roger Saeys, de indieners van het bezwaarschrift. “We begrijpen echter niet dat vijftig procent van het afval dat hiervoor gebruikt wordt, extra afval is dat van buiten het stort aangevoerd zal worden. En dit gedurende 28 jaar. Met andere woorden: de afvalcirkel wordt niet gesloten, maar blijft draaien. Het project Closing the Circle zou volgens ons moeten kunnen draaien zonder nieuwe stortcapaciteit.”

De PVDA maakt zich vooral zorgen om de mogelijke gevolgen voor de gezondheid van de buurtbewoners. Jef Lingier: "Group Machiels kan niet voor honderd procent garanderen dat het project niet schadelijk is voor de volksgezondheid. Het Vlaams onderzoeksinstituut VITO deed weliswaar proefmetingen, maar kon op basis daarvan geen sluitende garantie bieden voor de volksgezondheid. Bijkomend onderzoek is nodig.”

Op een infovergadering op 15 december vroeg de PVDA aan de CEO van Group Machiels of men weet wat er exact in de grond zit. Een duidelijk antwoord bleef uit. Jef Lingier: “Het is absoluut niet uitgesloten dat er zich gevaarlijk afval zoals asbest en zware metalen zoals cadmium bevinden. We maken ons overigens erg ongerust over het groot aantal kankers dat nu al voorkomt bij bewoners van de Kievitwijk. Wat zijn de gezondheidsrisico’s bij nog meer aanvoeren en opgraven van afval? En wat met de geruchten dat het water van Koersel-Kapelleke niet meer mag gedronken worden en dat het vlees van de schapen die rond de Remo-site grazen, niet in de consumptieketen mag?”

Tot slot stelt de PVDA zich ernstige vragen bij de duur van het project. “Normaal liep de milieuvergunning eind 2017 af. Nu wil Group Machiels daar nog eens 28 jaar aanbreien. Wat gebeurt er daarna? Zal de bodem tegen dan helemaal proper zijn? Zal het grondwater weer drinkbaar zijn? In het verleden heeft de gemeenschap te vaak moeten opdraaien voor de opkuis van zwaar verontreinigde bodems. Wij vrezen dat na die 28 jaar opnieuw een verlenging wordt gevraagd en dat de cirkel dus niet volledig gesloten zal zijn."