Hasselaren halen slag thuis: geen privaat bod voor begijnhof

Op 27 januari liep de deadline af voor de verkoop van het Hasselts begijnhof. Geen enkele private projectontwikkelaar deed een bod voor de aankoop van de dertien huisjes en het poortgebouw. De UHasselt doet als enige een bod met steun van LRM. “Dit is een overwinning voor alle Hasselaren. De druk op het provinciebestuur nam toe door de protestacties tegen de verkoop. Dat is ook de private ontwikkelaars niet ontgaan. Er zijn voldoende andere publieke bestemmingen voor het begijnhof”, reageert een opgetogen Kim De Witte.

Op het nieuws dat het provinciebestuur van plan was de dertien huisjes en het poortgebouw van het Hasselts begijnhof te verkopen, brak een storm van protest los. De PVDA lanceerde in oktober al een petitie tegen de verkoop onder het moto ‘Het begijnhof is van iedereen en dat moet zo blijven’. Een aantal leden van de linkse partij gaven op 18 januari een duizendtal handtekeningen af aan gedeputeerde Philtjens. Die bleef er echter van overtuigd dat een verkoop de beste toekomst biedt voor het begijnhof.

“Eind november organiseerden we nog een winterpicknick in de tuinen van het begijnhof en een ‘laatste bezoek’ aan de huisjes. Daar kwamen maar liefst 150 bezoekers op af. Dat toont toch dat heel wat Limburgers bezorgd zijn om de toekomst van ons cultureel erfgoed en het groen in de stad”, vertelt De Witte. “De laatste maanden organiseerden we wekelijkse wijktochten om de Hasselaren te informeren over het waardevolle karakter van het begijnhof. We lanceerden tegelijkertijd een referendum waarin we vroegen naar de alternatieve bestemmingen die de Hasselaren aan het begijnhof zouden geven wanneer Z33 zal verhuizen.”

“Ook uit onze wijktochten bleek dat alle ondervraagden vooral willen dat het begijnhof groen, toegankelijk en laagdrempelig blijft. Geen dure kunstgalerijen, geen hotels, cafés of chique horeca-zaken. De Hasselaren willen niet dat het begijnhof een commercieel karakter krijgt. Ze willen ook niet dat er bijgebouwd wordt”, vervolgt De Witte.

“Nagenoeg iedereen die we aanspraken steunde onze eis voor het behoud van het publieke karakter van het begijnhof. Al zoveel erfgoed in Hasselt werd verkocht en geprivatiseerd. Het begijnhof is nog een van de laatste waardevolle stukjes cultureel en historisch erfgoed in de binnenstad. Een oase van groen en rust waar veel studenten, inwoners en bezoekers van de stad even op adem kunnen komen.”

Vele socio-culturele verenigingen schaarden zich bij het verzet tegen de verkoop. Ook de studenten architectuur. “Het is duidelijk dat al dat aanhoudende protest vruchten heeft afgeworpen. Eerder deze week lieten een aantal projectontwikkelaars uit de privé al weten niet meer geïnteresseerd te zijn omdat duidelijk is dat het maatschappelijk draagvlak ontbreekt voor een verkoop aan de private sector”, aldus De Witte.

“Wij vragen dat de huisjes en het poortgebouw publiek toegankelijk blijven, ook als de UHasselt het begijnhof koopt. Uit ons referendum naar de alternatieve bestemmingen voor dit cultureel erfgoed blijkt dat de meerderheid van de Hasselaren kiest voor ruimte voor laagdrempelige kunst en cultuur, gevolgd door ruimte voor initiatieven zoals het geefpleintje en sociale ruileconomieën, vergader- en ontmoetingsruimtes voor Limburgse verenigingen, studieruimte voor studenten en scholieren (onder beheer van de UHasselt), alternatieve cinema, ruimte voor extra repaircafés. Wij vragen de universiteit dan ook het publieke karakter van het begijnhof te garanderen en rekening te houden met de wensen van de Hasselaren”, besluit De Witte.

Tags:
Begijnhof