Een bushokje voor kerstmis

PVDA Genk heeft op donderdag 22 december zelf een bushokje XL neergezet bij halte Hommelheide op de lijn van bus G1. Met deze actie klaagt de PVDA het tekort aan bushokjes aan.

De stad Genk heeft voor de hele legislatuur een overeenkomst met reclamefirma Decaux om publicitaire schuilhuisjes te leveren en te onderhouden. Dit is voor de stadskas de goedkoopste oplossing. Maar het is niet de enige oplossing.

De stad kan ook schuilhuisjes aanvragen die ze zelf subsidiëren. Men kan dan zelf beslissen waar er bushokjes nodig zijn. De stad moet zelf 25 procent van de kostprijs betalen, de rest wordt betaald door De Lijn. Gemiddeld zou dit de stad 1.300 euro kosten.

Een derde mogelijkheid is zelf een bushokje te laten ontwerpen. Hiermee kan de stad buurtbewoners betrekken. Ook dergelijke bushokjes worden voor 75 procent gesubsidieerd door De Lijn.

“Waar een bushokje komt, zou niet mogen afhangen van waar een reclamefirma ze wil plaatsen. Commerciële overwegingen zouden achterwege moeten blijven. Het moet besloten worden op basis van de noden van de Genkenaren. Jaren geleden werd het bushokje op halte Hommelheide kapot gemaakt. Sindsdien is er geen schuilplaats meer. Nochtans is het een bushalte die met momenten erg druk kan worden. Vele reizigers staan in de winter dan ook elke dag in de koude en regen", zegt Michelle Heijens, voorzitter van PVDA Genk.

Tijdens de ludieke actie "bushokje XL", bood de PVDA niet alleen een schuilplaats en warme choco aan. De actievoerders deden ook een bevraging onder de buurtbewoners en busreizigers met als doel aan De Lijn een voorstel van bushokje te doen dat gesteund wordt door de wijkbewoners zelf.