Sociale dumping

Harrie Dewitte

Achtergrond

Net zoals tijdens de periode rond nieuwjaar, kon je met de feestdagen rond Pasen de vrachtwagens met Oost-Europese nummerplaten opnieuw geparkeerd zien. Nu de zon opnieuw van de partij is, zie ik die mensen regelmatig op C-Mine, wanneer ze hun inkopen gaan doen in de Aldi. Ze komen laden en lossen bij Essers. Soms overnachten ze op het doodlopend straatje C-Mine. Meestal zijn ze voor 3 maanden van huis weg. Ze “leven” in hun vrachtwagen. Uit de gesprekken met die mensen blijkt dat de lonen erg verschillend zijn, variërend van 5€ tot 8€ en sommige moeten daarvan nog afdragen aan een tussenpersoon.

Op Site 21, ooit zo gepromoot als toekomstig woonproject op C-Mine, ten onder gegaan in meer dan 22 verschillende NV’kes die alleen maar eigen profijt tot doel hadden, werden de woningen gebouwd door uit Oost-Europa ingevoerde goedkope arbeidskrachten, met een variabel, maar laag loon. Na de dreigende faling, werd er een dading gesloten tussen Ago-Invest, de bewoners en de stad. Hierbij zou de stad (een deel van) de herstellingen (!) aan de nieuwe woningen op zich nemen. De 6 niet-verkochte woningen zouden dienen om de kosten te delgen. Een van de vernieuwingen waren de ramen: het werk werd uitgevoerd door Roemeense werknemers. Niets mis mee, want het werk is fatsoenlijk uitgevoerd, tenzij dat ze werkten tegen een uurloon van 7€ (!) en bijna 16h van hun verblijfplaats weg waren. Er is niets mis mee dat werknemers uit andere Europese landen hier komen werken, maar het moet dan wel gebeuren aan de loon- en werkvoorwaarden die hier gelden.

Voorstel

Enkele jaren geleden heb ik reeds voorgesteld om in alle contracten, waarbij het stadsbestuur op de een of andere manier betrokken was, een clausule te laten opnemen tegen sociale dumping. Het lijkt me onaanvaardbaar dat ons bestuur van een stad met een torenhoge (jeugd)werkloosheid, daar nog geen werk van gemaakt heeft.  Daarom herhaal ik het voorstel, om bij elk contract niet alleen een dergelijke clausule in te lassen maar om dat ook daadwerkelijk te controleren.