Fusieplannen Eandis / Infrax

Harrie Dewitte

Achtergrond

Een tijdje geleden had Eandis ernstige financieringsproblemen. Eandis had niet alleen financieringsproblemen, het bleek ook een vehikel te zijn voor allerlei schimmige organisaties, waarvan er sommige zeer royaal fameuze “zitpenningen” uitdeelden. Er circuleerden talrijke voorstellen, waarvan één ervan bestond uit een fusie tussen Eandis en Infrax. Er bestaat al een “samenwerking” onder de naam van Fluvius, en ook hier onder de vorm van een “constructie”. Dit stelt niet alleen problemen inzake “zitpenningen”, transparantie, maar het is opnieuw de gebruiker die de rekening zal betalen.

Energie is een basisbehoefte en onze energievoorziening hoort in handen van de samenleving te zijn. De verkoop van 14 procent Eandis-aandelen aan een private investeerder brengt een jaarlijkse dividendenstroom van 40 miljoen euro op gang en zet de distributienettarieven - vandaag al goed voor de helft van de totale energiefactuur - verder onder druk. Of die investeerder nu uit China komt of niet: het is de consument die de rekening krijgt.

Energie is een basisbehoefte en onze energievoorziening hoort in handen van de samenleving te zijn. Nu steeds meer burgers en coöperaties zelf duurzame stroom produceren, wordt de controle over het elektriciteitsnet steeds belangrijker. Het is cruciaal dat daarbij het maatschappelijke belang voorop staat, en niet het financieel rendement van private aandeelhouders. Of we nu State Grid aan boord halen of aandelen op de beurs verpatsen, de (gedeeltelijke) privatisering van Eandis staat haaks op de broodnodige democratisering van onze stroomvoorziening. Aangezien onze burgemeester tevens voorzitter is van Infrax, is het voor onze gemeenteraad misschien extra belangrijk dat we weten wat de plannen zijn.

Vragen:

• De Vlaamse overheid en de gemeentes moeten hun verantwoordelijkheid nemen en het net in publieke handen houden. Waarom zouden we daarbij ook burgercoöperaties niet de kans geven om, naast de overheid, te investeren in het energienet?
  • Welk standpunt neemt de burgemeester in inzake de fusie Eandis / Infrax?
  • Waarom worden de taken van Fluvius niet direct door de intercommunale uitgevoerd?