Politie MidLim en het aanschaffen van tasers

Harrie Dewitte

Achtergrond

Zoals we uit de krant konden vernemen, is MidLim kandidaat om ook de tasers (elektrische stroomstootwapens) te implementeren. Behalve in Brussel, waar we toch wat buitengewoon cowboygedrag hebben, wordt er door de “nabijheidspolitie” bijna nooit een schot gelost. Het gebruik van een wapen is ook sterk gereglementeerd.

Uit ervaringen in andere landen, in het bijzonder de USA, blijkt dat tasers de drempel van het wapengebruik verlagen. In Antwerpen werd het wapen gebruikt bij een psychiatrische patiënt. En de “verschoning” verontrust me. Ik was zelf talrijke keren als arts betrokken bij agressieve patiënten. Het ging bijna steeds om mensen met een psychiatrische aandoening. Telkens konden we met beperkte middelen de patiënt een kalmerende spuit toedienen en de situatie normaliseren. Ik kan me best voorstellen dat men in dergelijke gevallen geneigd is om een “taser” te gebruiken.

Tasers blijken ook potentieel dodelijk te zijn. In de USA wordt er zelfs een speciaal register bijgehouden en registreerde men reeds 634 dodelijke accidenten.

Voorstel:

Een politie moet ook zaken kunnen afdwingen, maar het gebruik van tasers zou moeten gekoppeld worden aan bijzondere voorwaarden:

• beperkt tot een klein aantal agenten.
  • gebruik beperkt tot zeldzame situaties waarbij personen in gevaar zijn.
  • de agenten moeten een speciale opleiding krijgen, inclusief reanimatietechnieken.