We vervoeren mensen, geen goederen

Op 26 juni begonnen de chauffeurs van De Lijn een spontane staking op de stelplaats van Beverlo. Al snel werd in heel Limburg actie gevoerd. Dit weekend wordt ook in de andere provincies gestaakt. De maat lijkt vol voor de chauffeurs. Wat is er gaande?

Marcel Verginst, secretaris van ACOD, kan vele redenen geven waarom de chauffeurs aan de alarmbel trekken. Laten we beginnen bij het begin. “Chauffeurs beginnen hun werkdag met het controleren van de bus waarmee ze die dag zullen rijden. Dit moet gebeuren om zeker te zijn dat bijvoorbeeld alle lichten werken en alle papieren in orde zijn. Noodzakelijk dus om problemen doorheen de dag te vermijden. De tijd die chauffeurs krijgen om dit te doen, wordt stilaan zo kort dat chauffeurs hier al mee moeten beginnen voor dat de betaalde werkdag begint. Natuurlijk komt hiermee ook de kwaliteit van de dienstverlening in gevaar”, vertelt Marcel Verginst.

Maar ook op de weg blijft de werkdruk toenemen. Marcel Verginst vertelt verder: "Er zijn chauffeurs die bewust niet of weinig drinken omdat ze weten dat ze urenlang niet naar het toilet zullen kunnen gaan. Zij die regelmatig de bus nemen, weten ook dat het er best wel warm kan worden. Denk aan de voorbije hete weken. Ook als men op papier zes of zeven minuten rust heeft, weet men dat in de praktijk vaak geen pauze genomen kan worden. Het verkeer wordt steeds drukker, maar de berekeningen van de routes worden niet aangepast. Hierdoor schiet de werkdruk verder omhoog, verdwijnen pauzes en zijn bussen vaker te laat." Chauffeurs moeten steeds vaker kiezen tussen hun plaspauze nemen of op tijd zijn voor de aansluiting.

Op 26 juni begonnen de chauffeurs van De Lijn een spontane staking op de stelplaats van Beverlo. Al snel werd er in heel Limburg actie gevoerd. PVDA Beringen bracht een solidariteitsbezoek aan de chauffeurs. Zij stootten op gelijkaardige verhalen. "De Limburgse chauffeurs van De Lijn zouden volgens de nieuwe dienstregeling verplicht worden zes uur aan een stuk te rijden om dan pas 15 minuten te mogen pauzeren. Een delegee liet ons weten dat er geen CAO is voor chauffeurs van openbare diensten en dat de directie zich dan maar baseert op een algemene regelgeving los van de openbare dienstverlening die toelaat om 6 uur te werken vooraleer te mogen pauzeren", vertelt Irfan Öztaş, voorzitter van PVDA Beringen. ACOD secretaris, Marcel Verginst voegt toe: “Chauffeurs die rijden met goederen mogen maximaal vier uur rijden zonder pauze."

Nu wil men de chauffeurs de beloofde loonsverhoging van 1,1% enkel geven als ze op andere plaatsen inleveren en nog flexibeler worden. “Dit gaat onder andere over annualisering van de arbeidstijd en het omvormen van compensatiedagen tot overuren. Concreet betekent dit dat niet de chauffeurs maar de directie zou kiezen wanneer die vrije dagen worden ingezet. Die compensatiedagen zijn er ooit gekomen omdat de chauffeurs nog steeds een werkweek hebben van 39 uur. De beloofde loonsverhoging van 1,1%, wat al niet veel is, wordt dus gebruikt om verdere afbraak van opgebouwde rechten erdoor te krijgen”, legt Marcel Verginst uit.

"De chauffeurs hebben dan ook gelijk als ze zeggen dat ze met mensen rijden en niet met goederen. Door de besparingsziekte van de Vlaamse overheid zal de openbare dienstverlening nog verder afnemen en zal het voor zowel personeelsleden als reizigers moeilijker worden te roeien met de riemen die ze hebben. Wij steunen hen alvast in hun actie", besluit Irfan Öztaş.