Tweeduizend bezoekers op Kleurrijk Maasmechelen

Op initiatief van een aantal Maasmechelse verenigingen en de PVDA werd het cultuurfestival 'Kleurrijk Maasmechelen' heropgericht. De eerste herinrichting, na een pauze van zes jaar, was een groot succes. Meer dan 2.000 bezoekers kwamen proeven van de culinaire versnaperingen, de muziekoptredens, de dans en de cultuur uit alle uithoeken van de wereld.

De ‘festivalweide’ van dienst was het Valkeniersplein in Maasmechelen. Niet meer dan een podium en een twintigtal tenten waren nodig als accommodatie. Elke vereniging verkocht specialiteiten van hun vereniging en hun culturele achtergrond, specialiteiten die de bezoekers met plezier ontdekte. Daarnaast waren ook de optredens een groot succes. 4 verschillende dansverenigingen lieten zien wat ze konden, van breakdance tot Hip Hop,  van Griekse volksdans tot Flamenco. Een vrijwilliger van een lokale voetbalvereniging vertelt: “Ons terras vlakbij het podium zat bomvol dus ik zette er nog een tafel bij en er zaten direct mensen, ik haalde nog een tafel en opnieuw stonden er mensen en zo ging het verder, tot er geen tafels meer waren.”

PVDA Maasmechelen bracht begin dit jaar de verenigingen samen om te starten met de organisatie van het festival. Sinds die eerste vergadering werd de groep steeds groter, elke keer kwamen er nieuwe mensen bij. Stuk voor stuk verenigingen die enthousiast waren om mee te werken. Het bleek al snel dat het niet alleen onze doelstelling was om de kracht van de diversiteit in Maasmechelen te laten zien.

Maasmechelen is een gemeente met veel verschillende culturele achtergronden. Samenleven in die multiculturele samenleving is hoeft geen probleem te zijn, het is een verrijking.  Dat bleek ook zeer duidelijk tijdens de organisatie. Slovenen, Polen, Italianen, Turken, Marokkanen, Belgen en Grieken, allemaal samen hebben we Kleurrijk Maasmechelen gerealiseerd.