Ondanks winst en cadeaus sluit JLG de deuren

De directie van JLG Maasmechelen kondigde eind januari aan de deuren te willen sluiten. Meer dan 200 jobs staan op de helling. Slecht nieuws voor Maasmechelen, een gemeente die al lange tijd kampt met hoge werkloosheids- en armoedecijfers.

Simon Heijens

JLG Maasmechelen, een producent van hoogtewerkers en mobiele platforms, wil vanaf september 2017 de deuren sluiten. Het bedrijf zou niet winstgevend genoeg zijn. JLG Maasmechelen had de voorbije jaren nochtans niet te klagen. De omzet steeg in 2014 naar meer dan 411 miljoen euro. Op enkele jaren tijd verdubbelde dit cijfer. De winstcijfers maakten een gelijkaardige evolutie door. In 2014 maakte JLG een recordwinst van een slordige 24 miljoen euro.

Om de winstcijfers verder te hoogte in te kunnen drijven, beslist het bedrijf nu de deuren in Maasmechelen te sluiten. “Deze geplande maatregelen zullen ons in staat stellen onze prestaties te verbeteren, zodat we onze positie als wereldleider kunnen behouden”, verklaart Frank Nerenhausen, de grote baas van JLG Industries. Pittig detail: hij slorpte in 2016 een inkomen van meer dan anderhalf miljoen euro op. Dat kan wel tellen als loonlast.

Nooit genoeg

“Notionele intrestaftrek, lastenverlagingen, kortingen, noem maar op. Mensen hebben hier een enorme flexibiliteit gegeven en toch zeggen ze ‘we zijn hier weg’”, stelt Raf Dal Cero, secretaris bij ABVV op TVL. Voor Burgemeester Raf Terwingen (CD&V) is de sluiting van JLG Maasmechelen echter een reden om de cadeaupolitiek verder door te drijven. Hij wil ook in Maasmechelen een aanwervingsbonus uitdelen, net zoals in Genk. Dit betekent dat bedrijven subsidies krijgen als ze jobs creëren in Maasmechelen. Niet alleen tussen landen maar zelfs op lokaal niveau ontstaat een competitie om de multinationals zo braaf mogelijk te dienen, in de hoop dat ze niet zullen wegtrekken. De sluiting van JLG Maasmechelen toont echter dat de winsten nooit hoog genoeg zullen zijn, dat de cadeaus nooit voldoende zullen zijn. De paringsdans tussen de politiek en de multinationals die Terwingen verder wil zetten, biedt geen oplossing.

Winst versus armoede

JLG maakte tientallen miljoenen winst in Maasmechelen, de armste gemeente van Limburg. Meer dan een vijfde van de kinderen groeit er op in armoede. Tegelijkertijd wordt een enorme welvaart door multinationals uit onze samenleving gezogen om hun winstcijfers te spekken. Politici zien vervolgens geen andere oplossing dan onder andere te snijden in de sociale zekerheid en de openbare dienstverlening. In 2013 werden bij het OCMW in Maasmechelen 24 voltijdse banen geschrapt. Er zou geen geld meer voor zijn. Zolang politici de keuze blijven maken onze welvaart door te sluizen naar grote bedrijven via allerhande cadeaus, zal er inderdaad geen geld zijn voor jobs en sociale zekerheid.

De werknemers van JLG Maasmechelen hebben het recht te eisen dat ze hun job kunnen behouden. Tot de dag van de eigenlijke sluiting hebben de werknemers en vakbonden een hefboom in handen om op te komen voor hun belangen tegenover deze multinational. De PVDA zal hen steunen in hun strijd.