Jean, een dromer en doener met een groot hart

Het kwam voor velen als een schok. Op maandag 5 december belandde Jean met zijn wagen in het kanaal. Hij vocht nog een dag voor zijn leven in het ziekenhuis. Een dag later, op 6 december, overleed hij. “We gaan hem erg missen. Jean was een ruwe bolster met een heel groot hart”, zegt Arturo Moro over Jean Dexters (1953-2016).

Jean was een duizendpoot. Schrijver, muzikant, cultuurliefhebber, vrijwilliger en sinds 2009 ook geëngageerd lid van de PVDA. Arturo Moro, militant van PVDA Maasmechelen: "Samen speelden we als jonge gasten nog bij de fanfare in Opgrimbie en later ook in de harmonie van Sint-Martinus. Hij speelde trombone, maar had ook talent op de piano. Maar hij schreef ook meerdere boeken, onder het pseudoniem Erwee. Hierin durfde hij wel eens tegen schenen te stampen maar steeds met humor”. Een aantal van zijn boeken zijn ‘Het leven zoals het geworden is', ‘Verzonnen Waarheden' en zijn bundel met kortverhalen ‘In 1992 was ik 39’.

Bij de PVDA engageerde hij zich vooral in de werking in Maasmechelen. ”Daar durfde hij wel eens hevig discussiëren. Maar die discussies gingen steeds over de vooruitgang van de partij. Daaruit blijkt zijn groot hart. Hij nam het écht op voor de kleine man. Bij bedrijfssluitingen of andere acties stond hij op de eerste rij om de mensen een hart onder de riem te steken, altijd op zijn eigen manier. Jean verzette zich tegen het hedendaagse systeem. Hij kon niet leven met de onrechtvaardigheid ervan. Hij vocht dan ook voor een andere, rechtvaardigere maatschappij”, vertelt Michelle Heijens, lid van de provinciale leiding van PVDA Limburg.

Jean was niet alleen actief bij de PVDA, maar bij tal van verenigingen. Hij deed lange tijd vrijwilligerswerk bij VriendENtaal. Daar hielp hij anderstaligen het Nederlands in de praktijk te oefenen. Voor hem was dat een belangrijke manier om kennis te maken met mensen van allerlei culturen. Of hij hielp asielzoekers met het vele papierwerk. Jean was niet bang om deze mensen te begeleiden naar Brussel of naar andere kantoren om de administratieve rompslomp af te handelen. Dat deed hij omdat hij om andere mensen gaf.

Jean was niet alleen een dromer maar ook een doener. Hij zag niet alleen onrecht, hij vocht er ook tegen. Rust zacht, Jean. We zullen je gevecht tegen onrecht voortzetten.

De afscheidsdienst wordt in intieme kring gehouden in de aula van het crematorium De Tesch, Prins-Bisschopssingel 67 in Hasselt op maandag 12 december 2016 om 13u; gevolgd door de crematie in Hasselt en asverstrooiïng op de begraafplaats in Hasselt. Samenkomst aan het crematorium om 12u45.