Genk :: Na de luchtvervuiling, nu het onderwijs aanpakken

De inzet van de verkiezingen, de kandidaten, de voorstellen...Harrie Dewitte: 64 jaar, huisarts GVHV, gemeenteraadslid PVDA+ en stafmedewerker huisartsgeneeskunde KUL.
Bianca Booms: 39 jaar, socioloog en verantwoordelijke partijgroei PVDA Limburg

De inzet:
De nieuwe burgemeester heeft de ambitie om de stad te leiden als een onderneming. Letterlijk. In plaats van de problemen te benoemen, steekt hij ze weg met citymarketing. Met feestgedruis opent men het nieuwe bejaardentehuis, Toemalien. Maar men verzwijgt dat het ook geprivatiseerd werd. Oude, behoeftige mensen die Genk hebben groot gemaakt, zijn een "marktproduct" geworden. Een stadsbestuur moet dienstbaar zijn aan zijn bevolking en publieke dienstverlening uitbouwen.

Sinds Harrie Dewitte in de gemeenteraad de vinger aan de pols houdt wordt de luchtvervuiling eindelijk aangepakt. Met resultaten: meer meetpunten, basisschool verplaatst uit de rookpluim en bedrijven die hun uitstoot drastisch verminderen. Het is nodig dat nog meer vrouwen en mannen van de PVDA+ in de gemeenteraad werken aan 'Eerst de mensen! Zuurstof voor Genk'.

De absolute topprioriteit is het onderwijs. Genk scoort bij de slechtste van Vlaanderen. 44 % heeft schoolachterstand. 20 % haalt nooit een middelbaar diploma.

Wist je dat…
• De stad zelf de grootste grondbezitter is. Toch steeg de prijs van bouwgrond van 40 naar 135 euro per m²
• De stad 300.000 euro uitgeeft aan een nieuwe hondenschool en maar 87.000 euro per jaar aan onderwijs.

In Genk gaan we voor:
• Een schepen van onderwijs die zorgt dat de Genkse kinderen het gemiddelde van Vlaanderen halen.
• Een jaarlijks gezondheidsonderzoek van de kinderen op giftige stoffen en DNA-schade.
•  Meer grond voor Nieuw Dak om nieuwe huur- en koopwoningen aan betaalbare prijzen te realiseren.

harrie.dewitte@gvhv.be