Feest van de Gezondheid in Kolderbos

Op zondag 14 juni vond het feest 'op uw gezondheid' plaats in Genk. Het werd georganiseerd door de groepspraktijk Geneeskunde voor het Volk te Kolderbos. Meer dan honderdvijftig deelnemers kwamen proeven van de hapjes, de muziek, de kinderanimatie en de gezelligheid.

“Op de raadpleging zeg ik soms dat ik de mensen liefst zo min mogelijk zie, want dat betekent dat je ziek bent. Maar nu ben ik blij om jullie hier allemaal te zien”, zo opende, Milly Thoolen, dokter bij Geneeskunde voor het Volk en OCMW-raadslid voor de PVDA, haar welkomstwoord.

“Deze eetdag draait om jullie, onze patiënten”, zo vervolgde Thoolen. “We hebben een heel divers patiëntenpubliek. Niet alleen uit Kolderbos, maar uit heel Genk en ook daarbuiten. Bijna alle beroepen zijn vertegenwoordigd, van leerkracht tot tuinman, van staalarbeider tot poetsvrouw en van kok tot journalist. Meer dan 20 nationaliteiten. Zoals heel de wereld, wordt ook onze praktijk jaar op jaar diverser.” Aan dit feest hebben meer dan 60 patiënten en vrijwilligers op een of andere manier meegeholpen op het feestje zelf of door middel van een heerlijk dessert te maken.

Geneeskunde voor het Volk in Genk ontstond meer dan 40 jaar geleden. Kosteloos naar de dokter gaan was toen een heel nieuw concept. Vandaag zijn er vele groepspraktijken en wijkgezondheidscentra die via een derde betalersregeling kosteloos eerstelijns geneeskunde verrichten.

“We zijn fier om daar ons steentje aan te hebben bijgedragen”, aldus Thoolen. “Maar toch telt België nog steeds 900.000 mensen die niet naar de dokter gaan omwille van financiële redenen. Dat is bijna 1 op 10. Absurd voor een land als België.”

Daarom startte Geneeskunde voor het Volk een campagne ‘Zonder geld naar de huisarts’. De campagne beoogt de veralgemening van de derde betalersregeling. Dat zou 170 miljoen euro kosten, of minder dan één procent van het totale budget van de ziekteverzekering. Wie de petitie nog niet getekend heeft, kon dat ter plaatse doen er zijn al meer dan 720 mensen die de petitie al getekend hebben.

Op het feest werden ook de nieuwe dokters van GVHV Genk voorgesteld: Tom Hendrix, werkzaam bij Geneeskunde voor het Volk in Genk sinds maart van dit jaar en Jana Meers, die het team komt versterken vanaf augustus deze zomer.

Het feest stond niet alleen in teken van de eigen patiënten. De opbrengst gaat – zoals altijd – naar een goed doel. Dit jaar hebben het team en de patiënten gekozen voor een jongerenproject in Palestina. Véronique Cotteur, medewerker bij Geneeskunde voor de Derde Wereld, kwam toelichting geven bij dat project: “Iedereen herinnert zich de beelden van de oorlog van vorig jaar nog. Meer dan 4.000 slachtoffers vielen, waaronder vele kinderen. De bezetting van Gaza is echter tot op heden nog een feit. Zorg en gezondheid zijn zeer belangrijk.” Het feest bracht 545€ op, ook door mensen die vooraf een steunkaart kochten.

Ook opvallend was dat er dit jaar enorm veel kinderanimatie was: springkasteel, sjoelbakken, hindernissenparcours voor de fiets, paardje rijden, krijten op de stoep...

Tot slot werden de jongste Kocadag Mirza (2 weken) en de oudste patiënt Meuwis Eugeen (93 jaar) nog even in de bloemetjes gezet. De perfecte afsluiter van een geslaagde namiddag.

Bekijk hier de fotoreportage